Escape Rooms

Gnugga geniknölarna och lös hemliga meddelanden. Färdiga att skriva ut och börja klura! Inga fysiska lås eller material utöver vad som bifogas är nödvändigt. Hitta ett escape room som passar årstiden eller kalaset! Alla escape rooms ger tydliga besked om uppdraget lyckats.

Mysteriet med den hemliga superkraften

65 kr

Ett escape room upplägg som passar de yngre, men läskunniga.

Er uppgift är att avkoda en hemlig superkraft! Med hjälp av kluriga ledtrådar kommer ni kunna välja ut 6 remsor med bokstäver på. Dessa ska klippas ut (de behöver alltså en sax) och flätas samman så att endast de bokstäver som bildar ordet av superkraften blir synliga! Lim kan också vara bra att ha till hands.

Tre av ledtrådarna finns i 2 svårighetsgrader, välj den som passar er bäst! Efter avklarat uppdrag finns två belöningar; ett bokmärke och målarbilder. Uppgifter: avkoda meddelande med avkodningsnyckel, matcha sammansatta ord, matcha superhjältar med sina skuggbilder, pussel - identifiera den extra pusselbiten, sudoku lätt, två-hopp

alternativa uppgifter med högre svårighetsgrad: bokstavskub med koordinater, suduku medelsvår, summera upp till 100 / Udda /jämna summor

Flykten från Spökhuset

Ni är fast i spökhuset! Vilken tur att spökena och andra i "personalen" hjälper till med ledtrådar till låsets kod. Åtta varierande utmaningar övar problemlösning i matte och svenska huvudsakligen. Det medföljer ledtrådar och några varianter av svårighetsgrad på några av problemen. Noteringsblad och tydlig kvittens på om rätt kod hittats. Självklart finns även facit. Passar från 8 år ungefär.

En av koderna löses med hjälp av ett problem med temat spökrally. Fira gärna flykten från spökhuset med att bygga och måla egna spökbils-ekipage och ordna ett spökbilsrally! Mallar medföljer, liksom välkomstposter och inträdesbiljeter.

PDF fil 75 kr

Piraten med den tickande klockan - escape room.

PDF fil 60 kr 
Kapten Tidlös avskyr, sitt namn till trots, personer som inte kan passa tiden. Att inte hissa segel i exakt rätt tid, kan få konsekvenser på liv och död, anser han. Att kunna klockan är därför en absolut nödvändighet för den som vill jobba på hans skepp Soluret för att följa med på äventyr.

När skeppet sätter segel nästa gång klockan klämtar, måste du bevisa att du kan klockan för att få segla med. Tiden är knapp,

Materialet är avsett att användas som ett "escape room" om än inget lås ska öppnas. De olika uppgifterna ger var sin bokstav som sätts samman till ett budskap att lämna till kapten Tidlös innan skeppet Soluret lämnar hamn.

Information och utmaningar på temat allemansrätten i ett escape room upplägg

Den bortsprungna valpen

Nissarna har samlats i för ett läger i skogen då en hundvalp plötsligt saknas. Hjälp nissarna att leta och samtidigt lära om vilka regler som gäller i naturen enligt allemansrätten. Lös de tio kluriga uppgifterna och ta reda på vad som hänt valpen. Avkoda meddlelanden, lös labyrinter, rebus och inte minst rekvisitan i 3D med ledtrådar! Med kunskap om allemansrätten får du uppdragets lösning!

75 kr för en pdf fil som även inkluderar de 24 frågekorten med svar samt diplom.

Detektiv-nissarna

Lös mysteriet med julklappsförrådets nyckel

 Pdf fil 90 kr. 

Det är bara några få veckor kvar till årets mest viktiga dag för Tomten och alla nissarna. Efter Tomtens dagliga översyn av julklapps-förrådet, tappar han dessvärre nyckeln i snön. Det skulle bli en katastrof om nyckeln inte hittas i tid! I skogen har det skymtats några skumma figurer på håll. Kan det vara de som tagit nyckeln och bara väntar på rätt tillfälle att hämta klapparna? Alla måste hjälpas åt att leta! Finns det en nyckel-tjuv? Följ spåren i snön och lös mysteriet! Här behöver siffror och färdriktningar avkodas. Klurigheter i form av mönster, enklare matte, avkodad text mm. Några uppgifter finns i två svårighetsgrader, jag bedömer att materialet passar från ca 7 år. 2 dagars pyssel per A4. Facit medföljer självklart.

För att se riktigt bra i mörkret följer det även med en pysselmall till en lykta för led-ljus.

Motgiftet; Rädda rävarna eller Rädda julen

75 kr för pdf fil 

Det närmar sig midnatt när du skyndar hemåt genom skogen. Du träffar på några rävar som beter sig extremt märkligt, som om de vore drogade. Hinner du koka motgift och rädda rävarna innan det är för sent? Här ska avkodas meddelanden och recept, finna rätt väg genom skogen, hitta rätt siffror till ett hänglås, välja rätt ingredienser och slutligen koka den exakta tiden vid rätt tidpunkt... Med rekvisita i 3D blir det lite extra skoj!

Passar från 8 år ungefär.

Samma upplägg finns även som "Rädda julen"

Spökslottets mysterium

Ett spännande mysterium för barn från ca 8 år. Slottet besöktes en gång av en ung kvinna som önskade få hjälp att förvara ett värdefullt skrin. Värden nekade henne och till följd av detta uttalade kvinnan en förbannelse över slottet. Ingen själ skulle någonsin mer få ro på detta slott! Dessutom placerade hon i hemlighet ändå sitt skrin i ett av slottets många rum och förseglade dörren med ett lås. Om låset öppnas, kommer också förtrollningen att brytas.

Uppgiften är att lösa en kod som öppnar låset och ger spöket sin ro då förtrollningen bryts. Självklart förväntas en god belöning när koden knäckts! Den som vill kan låsa in godispåsar och låta en nyckel följa med det avslutande tack-brevet.

Upplägget är en skattjakt i tre delar med kluriga koder att knäcka och uppdrag att lösa.

Hur går det till? Du får en pdf-fil med enkla instruktioner, en färdig historia i brevformat, uppdrag och material till de klurigheter som behöver lösas.
Del 1 innebär att 8 lappar ska placeras ut, hittas och summeras. (Ficklampor kan vara skoj att använda om lapparna placeras i ett mörkt rum.)
Del 2 är ett korsord som ska lösas. Bilder till vilka ord som ska fyllas i, erhåller barnen (förslagsvis) genom att utföra olika uppdrag. Antal uppdrag (1-6) väljer du själv. Förslag på uppdrag ingår, men här finns även flexibilitet att skapa egna. Du kan behöva papper, toarullar, boll och plastspindlar exempelvis för de fördefinierade uppdragen.
Del 3 är ett "galleri" som ger en kod. Tavlor till galleriet bifogas och sätts upp i ett rum.

Svårighetsgrad? Barnen behöver kunna läsa och räkna. Mysteriet löses med matematik, språk, logik och slutledningsförmåga. Ledtrådar finns att tillgå. Upplägget fungerar bra för varierande åldrar som då kan samarbeta. Även yngre kan hjälpa till efter sin förmåga, t ex leta lappar och göra uppdrag.

Tidsåtgång? Flexibelt, mycket beroende på de uppdrag som väljs för att förvärva ledtrådarna till korsordet.

75 kr för pdf-fil.

Mysteriet med Dinosaurieägget

Under en till synes vanlig äggjakt har ni gjort en osannolik upptäckt: Ett uråldrigt dinosaurieägg, perfekt bevarat genom årtusenden. Men detta är inte vilket ägg som helst – det innehåller en viktig pusselbit till evolutionens historia. Bara genom att lösa en rad kluriga ledtrådar kan ni återföra det till sin mamma innan ägget kläcks.

Lyckligtvis är ni inte ensamma – zoologen och vetenskapsmannen Charles Darwin själv hjälper er med sin klipska insikt och kluriga ledtrådar. Med sitt skarpa intellekt och teorin om hur allt blivit till, kommer han guida er genom utmaningarna.

Ert mål är att dechiffrera den kod som aktiverar en tidsportal och föra tillbaka ägget till den förhistoriska världen – innan det är för sent!

Klarar ni uppdraget, eller kommer dinosaurieägget kläckas i fel tidsålder med de konsekvenser det medför? Tiden tickar – och Darwin litar på er för att föra ägget åter i säkerhet i den tidsålder det hör hemma.

PDF fil 65 kr

Jakten på det magiska ägget

Välkommen till gården! Här har gårdstomtarna dagen till ära klätt ut sig till påskharar. Kan du med hjälp av fem kluriga ledtrådar identifiera vem av dem som har det magiska ägget? Här behövs hemliga meddelanden avkodas, uteslutningsmetoden användas, uppmärksamheten vässas och att man är lite klurig. Två av klurigheterna finns i två svårighetsgrader. Passar från 8 år ungefär.

Pdf-fil 65 kr.

Gnomewalds Magiakademi: 

Fallet med den magiska postsorteringsmaskinen

65,00 kr

Återvänd till Gnomewalds Magiakademi när den trasiga postsorteringsmaskinen snabbt behöver lagas! All magisk post måste ju hinna fram (till Alla hjärtans dag eller när ni tycker det passar)! Tänk logiskt, lös koder och se när maskinen ger besked om ni lyckats välja rätt reservdelar och placera dem på rätt ställe – det är ren magi!

Nyckar till en välmående planet 

– ett escape room om klimathotet

75,00 kr

Planeten är i fara och klimat-hotet är akut. Här krävs handling! Kreativa lösningar, lite finurlighet och tålamod krävs för att lösa de varierande uppgifterna, precis som problematiken i verkliga livet. Uppgifterna i escaperoom-uppdraget syftar till att på ett roligt sätt peka på de områden där vi alla kan vara med och påverka miljön. Nedskräpning, transporters miljöpåverkan, mat (ät grönare och minska matsvinnet), kläders miljöpåverkan och minskad konsumtion är de teman som tas upp. Att ta ställning till om påståenden är miljövänliga eller inte, är också en av uppgifterna.

Varje löst uppgift ger en koordinat (bokstav + siffra). Placerar man nyckeln på rätt koordinat i avkodningstabellen får man bokstäver som tillsammans bildar ett budskap. Escaperoomuppdraget
har en inledande text och förklaring till hur avkodningen går till. Räkna med minst 60 minuter för att lösa hela uppdraget.

Detta är ett analogt escape room. För att lösa utmaningarna krävs att kunna använda koordinater, då en nyckel ska placeras i en tabell för att avkoda det hemliga budskapet. Övriga sex uppgifter är av blandad karaktär typ pussel, labyrint, lager-på-lager, identifiera avvikelser. Sax och penna krävs.

Passar bra för att uppmärksamma till Earth hour 25:e mars, jordens dag 22 april eller när som helst!

Gnomewalds Magi akademi; 

Stjärnfestivalen

65,00 kr

En magisk blandning av lek och "skoluppgifter" när Gnomewalds Magiakademi ordnar en stjärnfestival på vårkanten!

Som avslutning på festivaldagen är det tradition att samlas för att titta på den magiska natthimlen. En stjärnbild är temat, denna gång Lejonet. För att man ska veta vad man letar efter på natthimlen, får deltagarna under festivalen olika ledtrådar. Dessa kommer i form av uppdrag som ger koordinater till stjärnorna i stjärnbilden. Med alla uppdrag lösta, får man fram stjärnbilden lejonet.

Belöning i form av en popcornbox till förtäringen när det är dax för stjärnskådning!

Självklart finns material även för matte-magi att fullständigt häpna eleverna med! Gör gärna ett bildspel där barnen får välja siffror till mattetalet och se Professor Alvnis visa spåkulan med det rätta svaret! Även biljetten för båtesan har ett magi-inslag – man skriver själv in biljettnumret och hoppas att biljettautomaten svarar med samma siffra… allt utifrån givna förutsättningar förstås!

Stor variation av uppgifter som spänner över flera ämnen, men huvudsakligen matte. Exempel
Matte: Koordinater, stapeldiagram, zudoku, de 4 räknesätten, logiskt tänkande. Mattetrick!
Svenska: omkastade bokstäver, kodad text, identifiera skrivfel, bokstavskub.
Engelska: Para ihop bild med glosor
SO: Astrologi (kort om stjärnbilden Lejonet och Ptolemaios.)

Bild: Använd siluettbilden till att måla en saltmålning med vattenfärg. Det ger en häftig effekt på stjärnhimlen (tänkt som avslutning efter de övriga uppdragen.)

Allt med ett genomgående grafiskt snyggt tema i akvarell och även inkluderande ett par magiska mattetrick. Drygt 20 sidor, utöver mattetricket som ligger i en separat fil.

Materialet är mest anpassat för åk 3-6. Escape room uppdraget och mattetricken fungerar även perfekt till kalaset!